ترموکوپل ضد انفجار

ترموکوپل ضد انفجار

ترموکوپل ضد انفجار

نمای ظاهری ترموکوپل ضد انفجار صنعتی شبیه به سنسور دما می باشد که به طور کلی در سیستم کنترل اتوماتیک صنایع شیمیایی استفاده می شود.

این نوع ترموکوپل از طریق سنسور دما، پارامتر دمای جسم کنترل شده را می تواند به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند که برای اجرای تشخیص، تنظیم و کنترل سیستم به نمایشگر منتقل می شود.

ترموکوپل های استاندارد ضد انفجار تایید شده شامل Spring Loaded, Fixed-Element, and Thermowell l هستند. محیط انفجار این نوع ترموکوپل ها می تواند از نوع گازی یا پودری باشد.

ترموکوپل های ضد انفجار

کاربرد ترموکوپل ضد انفجار چیست؟

  • معمولاً با ابزار نمایشگر، ابزار ضبط و محاسبات الکترونیکی استفاده می شود.
  • اندازه گیری مستقیم محیط مایع، بخار و گاز و دمای سطح جامد در محدوده 0 تا 1300 درجه سانتی گراد در حضور هیدروکربن و سایر مواد منفجره در کلیه بخش های سایت، از مهمترین کاربردهای این سنسور می باشد.
  • جایگزینی آسان عنصر اندازه گیری دما نیز می باشد.

ویژگی های ترموکوپل ضد انفجار

  • دارای محدوده اندازه گیری دما بالا
  • اشکال مختلف ضد انفجار با عملکرد ضد انفجار خوب
  • سنسور دما نوع فنر فشار با عملکرد ضد لرزش خوب
  •  استحکام مکانیکی بالا، مقاومت در برابر فشار مناسب

عوامل انفجار

گاز اکسیژن، جرقه‌ های ناشی از الکتریسیته و عامل انفجار، سه جزء اصلی و مهم را تشکیل می‌ دهند که به مثلث انفجار معروف می باشد. محیطی را که شامل این سه عامل انفجار به اندازه‌ ی کافی باشد، منطقه‌ ی مستعد انفجار نیز می‌ نامند.

استفاده از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی در مناطق مستعد انفجار، بدلیل وجود عواملی از قبیل تولید حرارت سطحی، جرقه و دیگر عوامل ایجاد کننده‌ ی انرژی اولیه‌ ی حرارتی خطرناک است. در صنایع مستعد خطر انفجار، باید از تجهیزات الکتریکی و مکانیکی مانند ترموکوپل ضد انفجار و … استفاده شود.

کلگی ضد انفجار

کاربرد کلگی ضد انفجار چیست؟

اصلی ترین بخش در ساخت یک ترموکوپل، هد یا کلگی ترموکوپل است، زیرا کلگی یا هد محل قرار گرفتن ترمینال های ترموکوپل یا محل نصب ترانسمیتر دمایی در ترموکوپل است.

در ساخت یک سری از ترموکوپل ها کلگی ضد انفجار یا باکس ضد انفجار استفاده می شود که به آن ها خاصیت ضد انفجاری را اضافه می کند. . وظیفه ی اصلی همه ی کلگی و باکس ها جلوگیری از آتش سوزی و انفجار در مکان های پر خطر است. اجزای اصلی این ابزار سوئیچ، سوکت، ترانسفورماتور، کنترل و دستگیره است.

انواع کلگی ضد انفجار 

در هر جایی که مستعد انفجار و آتش سوزی باشد، از این ابزار استفاده می شود. فقط یک نکته قابل توجه وجود دارد که برای هر محیطی یک نوع از این کلگی قابل استفاده می باشد. در ادامه با انواع آن آشنا می شوید:

کلگی آلومینیوم :

  • کلگی ضد انفجار آلومینیوم در محیط های مرطوب کارایی زیادی دارد.
  • جنس باکس ، ضد آب و ضد زنگ است که باعث استحکام بالا و عمر طولانی مدت آن می شود.
  • جزو بهترین نوع باکس حفاظت می باشد که با کمک اجزای اصلی واشر دور درب، لولا و دسته درب باکس به وظیفه ی خود عمل می کند.

کلگی ضد انفجار استیل :

  • از نوع فولاد ضد زنگ است که در محیط های مرطوب و تهاجمی از آن استفاده می شود. مهم ترین کاربرد آن در مواردی مختلفی به عنوان ترمینال باکس کارایی دارد.
  • مهمترین نکته ای که میبایست رعایت شود، انجام صحیح سوراخکاری در این ابزار است که در صورت توجه نداشتن به این نکته احتمال ایجاد خطر وجود دارد.

جانکشن باکس ضد انفجار :

  • برای جلوگیری از خرابی سیم و ابزار الکتریکی کاربرد فراوانی دارد.
  • در شرایط و محیط های خطرناک نمی توان از ابزار های الکتریکی و سیم ها استفاده کرد؛ بدلیل اینکه امکان بروز انفجار و سایر حوادث است. اما با روی کار آمدن جانکشن باکس نگرانی در این باره از بین رفته است، زیرا کار اصلی آن ها مقاومت دربرابر انفجار و آتش سوزی است.

باکس ضد انفجار GRP :

در شرایطی که خطر خوردگی آلومینیوم و محیط های اسیدی وجود دارد و از جنس استیل نمی توان استفاده کرد، به کار می رود.

در کارخانه ها و انبارهای صنعتی این نوع باکس کاربرد فراوانی دارد و از انفجار در این مکان ها جلوگیری می کند.

ترموکوپل پادکوپل

عملکرد ترموکوپل صنعتی ضد انفجار 

ترموکوپل ضد انفجار صنعتی دارای استحکام کافی از جعبه اتصال و سایر اجزاء می باشد و همه یک جرقه تولید می کنند. قوس و قطعات خطرناک در دمای حفره جعبه اتصال مهر و موم می شوند، زمانی که حفره انفجار، می تواند از حرارت و خنک کننده با فاصله مشترک ساخته شده، پس از دمای شعله انفجار خارج شود و به خارج از حفره نرسد، در نتیجه این ترموکوپل ضد انفجار می باشد.

به طور کل ترموکوپل ها هنگامی که دو رسانا با اجزای مختلف در دو سر یک مدار کامپوزیت متصل می شوند، زمانی که دمای دو ترموکوپل اتصال متفاوت است، جریان حرارتی در مدار ایجاد می شود.

اگر اختلاف دما بین انتهای کار ترموکوپل و انتهای مرجع وجود داشته باشد، ابزار نمایشگر مقدار دمای مربوط به پتانسیل ترموالکتریک تولید شده توسط ترموکوپل را نشان می دهد.

گرمای ترموالکتریک ترموکوپل با افزایش دمای انتهای اندازه گیری افزایش می یابد. اندازه آن فقط مربوط به دمای مواد ترموکوپل و هر دو سر آن است و ربطی به طول و قطر ترموالکترود ندارد.

انواع کلگی ضد انفجار

میزان مقاومت عایق دما ترموکوپل ضد انفجار

این ترموکوپل در دمای محیط 20+ 15 درجه سانتیگراد است، رطوبت نسبی بیش از 80٪ نبوده و ولتاژ آزمایش برای الکترود 500+ 50 ولت (dc) و مقاومت عایق بیش از 1000 Ω بین پوشش بیرونی.

پارامترهای اصلی ترموکوپل صنعتی ضد انفجار

  • استاندارد اجرای محصول
  • IEC584
  • EC1515
  • GB/T16839-1997
  • JB/T5518-91
  • GB3836
ترموکوپل ضد انفجار چیست

خرید ترموکوپل ضد انفجار

جهت خرید ترموکوپل ضد انفجار می توانید با گروه صنعتی پادکوپل تماس بگیرید. این گروه صنعتی تولید کننده انواع ترموکوپل، سنسور دما، المنت، لول سوئیچ و جرقه زن می باشد.

خرید محصول