سنسور دما RTD

سنسور دما RTD

سنسور دما RTD

برای اندازگیری دما میتوان از سنسور دما RTD استفاده کرد. این وسیله از نوع سنسور های اهمی ( مقاومتی) می باشد. دقت کارکرد بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در آزمایشگاهها ،شرکت های کالیبراسیونی و ابزار دقیقی مصرف زیادی دارد. دارای تنوع زیادی می باشد و پرمصرف ترین و رایج ترین مدل آن را میتوان سنسور دما PT100 نام برد.

سنسور دما

سنسور RTD-PT100

در صنعت سنسور RTD-PT100 را میتوان پر مصرف ترین نوع سنسور های اهمی دانست و دلایل زیادی باعث این امر شده است. اولین ویژگی این وسیله سرعت زیاد در سنس دما می باشد و دومین ویژگی آن دقت بالا  در خواندن دما می باشد. سنسور PT100 اگر آسیب دیده باشد دیگر کار نمی کند و از خود هیچ جریانی را عبور نمی دهد ،ولی ترموکوپل ها پس از خراب شدن هم کار می کنند اما دما را با خطا نشان می دهند.

سنسور دما RTD

انواع سنسور دما RTD

جهت تقسیم بندی نوع سنسور دما RTD باید به میزان اهم خروجی در دمای صفر درجه سانتیگراد دقت کرد. مثلا اگر در صفر درجه سانتیگراد 100 اهم خروجی داشته باشد به آن PT100 گفته می شود. رایج ترین نوع RTD ها را میتوان سنسور PT100 دانست.دارای 4کلاس در نوع دقت کارکرد می باشد، که به ترتیب از خوب به بد عبارتند:

  1. کلاس AA (با دقت 0.10)
  2. کلاس A (با دقت 0.15)
  3. کلاس B (با دقت 0.3)
  4. کلاس 2B (با دقت 0.6)
سنسور PT100 شیشه ای

سنسور RTD-PT100 شیشه ای

دقیق ترین نوع حسگرهای دمایی را میتوان مدل سنسورRTD-PT100 شیشه ای دانست. جنس روکش آن از شیشه می باشد و مهمترین خصوصیات آن تحمل دمای بالا و سرعت سنس سریع و دقیق می باشد. این محصول قیمت بالایی دارد به دلیل اینکه در تولید آن از متریال گرانی استفاده می شود. از حسگر دما شیشه ای در شرکت های کالیبراسیونی بعنوان مرجع استفاده میشود مهم ترین ویژگی اش عمر بالایش می باشد. دقت کار سنسور PT100 شیشه ای روی کلاس AA می باشد و این بالاترین دقت کاری است که یه حسگر دمایی میتواند داشته باشد.

سنسور دما RTD

سنسور دما فلکسیبل

به سنسور دما های قابل انعطاف که در اثر خم شدن آسیبی به عملکرد آن نمی رسد سنسور دما فلکسیبل گفته می شود. معمولا روکش آن از جنس استنلس استیل می باشد. این سنسور ها دارای تنوع در قطر و تعداد رشته داخلی می باشند.تحمل دمایی این ابزار نزدیک به 600درجه سانتیگراد می باشد. هر وسیله ای که قابلیت خم شدن و برگشتن به حالت قبل را دارد فلکسیبل می نامند. انعطاف پذیری در خم شدن بدون آسیب دیدن را می توان از ویژگی اصلی آن دانست.

سوکت PT100

سوکت سنسور RTD

اتصال صحیح بین سنسور دما و کنترلر را سوکت میسر می کند.که قابلیت جدا شدن و دوباره متصل شدن به دفعات را دارد.در صنعت با نام کانکتور هم شناخته می شود. سوکت سنسور RTD دارای 3 فیش میله ای شکل می باشد که یک پایه آن پهن تر از دو پایه دیگر می باشد. این کانکتور ها دارای نری و مادگی می باشد و رنگ بدنه آن معمولا سفید رنگ می باشد. آلیاژ فیش های آن ترکیبی از فلز برنج و مس می باشد.

خرید سنسور دما RTD

گروه صنعتی پادکوپل تولید کننده انواع سنسور دما و ترموکوپل می باشد.جهت مشاوره و خرید با ما تماس حاصل نمائید. اگر قصد خرید سنسور دما RTD دارید حتما قبل از خرید کردن، کمی در زمینه این ابزار های اندازگیری دما مطالعه کنید تا با داشتن اطلاعات کافی از مدلها و عملکرد آنها، مدل مناسبی را خریداری کرده باشید.

خرید محصول

برای مطالعه و دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه حسگر های دمایی و RTD ها روی مقاله کلیک کنید. با بالا رفتن تکنولوژی در صنعت، نیاز به سنسور دما با دقت بالا و سرعت بالا بیشتر از گذشته شده و رفته رفته به آن افزوده می شود، پس آشنایی با این حسگر ها جزو نیاز های اولیه صنعتگران شده است. با مراجعه به سایت پادکوپل و مطالعه مقالات آن می توانید اطلاعات کافی در زمینه سنسور دما RTD پیدا کنید. 

غلاف ترموکوپل
غلاف سنسور دما RTD

برای محافظت در برابر ضربه و عوامل محیطی از غلاف سنسور دما RTD استفاده می شود.جنس آن بیشتر از استنلس استیل می باشد و دارای مدل های فراوانی می باشد. غلاف همانند نامی که دارد نوعی روکش است که بر روی سنسور دما کشیده می شود تا مقاومت آن را بیشتر کند و از آسیب های احتمالی جلوگیری کند. بیشتر با نام ترموول شناخته می شود و دارای مدل های زیر می باشد:

  1. ساده
  2. پله ای
  3. کونیک
کابل pt100
سنسور دما RTD سیمی

معمولا برای اتصال به ترموستات در دما های زیر 200 درجه سلسیوس از سنسور دما RTD سیمی استفاده می شود. قیمت مدل سیمی از مدل های دیگر پایین تر می باشد زیرا از متریال ارزان تری تولید شده است. نحوه نصب آن نیز بسیار راحت تر می باشد زیرا ابعاد قسمت غلاف آن بسیار کوچک تر از دیگر مدل ها می باشد.